به گزارش ميراث آريا (chtn) در پيام حميد رضا حاجي بابايي آمده است:تقارن زماني بازگشايي مدارس با هفته دفاع مقدس در روزشمار ماه مهر حلاوت اين ماه را دو چندان ساخته است. ضمن تبريک آغاز سال تحصيلي جديد و هفته دفاع مقدس به تمامي فرهنگيان گرانقدر، دانش‌آموزان عزيز و اولياي محترم آنان و آرزوي توفيق براي يکايک آنان با اعلام يک خبر نويد بخش مطلع مهر را مي گشاييم و آن اينکه زير ساخت هاي تحول بنيادين که از مطالبات به حق رهبر فرزانه انقلاب است و موجبات تعالي نظام تعليم و تربيت را مي سازد در حال شکل گيري است و انشاءا... در آينده نزديک با همراهي و همگامي شما عزيزان گام هاي مؤثرتري در اين زمينه برداشته شود.

امروز تحول بنيادين که لازمه نظام تعليم و تربيت است نه يک انتخاب بلکه يک اضطرار است. اگرچه اشاره به زير ساخت هاي تحول بنيادين از حوصله اين مقال خارج است، اما اشاره به مهم‌ترين رکن آن که معلم است ضروري مي نمايد.

معلم، مفسر، مبين و محقق‌کننده اهداف بلند تحول بنيادين است و از اين روست که نظام تعليم و تربيت تمام توان خود را به کار گرفته است تا در مسير اين تحول جايگاه و شأن معلم، نوع نگاه جامعه به معلم و نوع نگاه مردم به نظام تعليم و تربيت را ارتقا بخشد. مؤيد اين امر نيز تلاش هايي است که در طول 10 ماه گذشته انجام گرفته است. در اين ايام تنها 40 موضوع در آموزش و پرورش مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته و يا به مرحله اجرا درآمده است.

در سند ملي آموزش و پرورش که مراحل نهايي قانوني شدن خود را مي گذراند معلم و مدرسه از جايگاه ويژه اي برخوردارند. در اين سند معلم به عنوان رکن رکين نظام آموزش و پرورش و مدرسه نيز به عنوان کانون تحول فرهنگي محله مد نظر است.

همانظور که گفته شد در ارتباط با مهم‌ترين رکن نظام تعليم و تربيت که همانا نيروي انساني است، در طول ماه‌هاي اخير اقدامات قابل توجهي صورت گرفته است. يکي از اين اقدامات انتخاب و استخدام 40 هزار معلم در رشته‌هاي متنوع تخصصي از ميان 630 هزار داوطلب معلمي است که با ورودشان به آموزش و پرورش از سال تحصيلي جديد خون تازه‌اي در کالبد اين نظام تزريق مي نمايند.

از ديگر اقدامات مهم قابل ذکر تبديل وضعيت 26 هزار معلم حق‌التدريس و استخدام 3000 آموزشيار نهضت سوادآموزي است که سال‌هاي متمادي در نظام تعليم و تربيت کوشيده اند.

دراين راستا مي توان به مواردي نظير: ‌تغيير نظام مدارس به دليل تعريف ويژه از آن و انشاءا... در آينده نه چندان دور اتصال همه مدارس به شبکه اينترانت ملي، به روز کردن اطلاعات و فن‌آوري( IT ) اشاره کرد که از برنامه‌هاي متعدد ديگري است که در مدرسه تعريف خواهد شد. همچنين ايجاد 10000مدرسه قرآن، 8000 مجتمع آموزشي و پرورشي تحت عنوان ترنم ولايت، ترقي و جايگاه مديريت مدرسه، ايجاد معاونت اجرايي در مدارس از مهم‌ترين برنامه‌هايي است که بايد تحت عنوان زيرساخت‌هاي تحول بنيادين شکل گيرد.

گفتني است؛ آنچه تا امروز انجام پذيرفته همه درراستاي تحول بنيادين در نوع نگاه به معلم بوده است و امروز نيز هيچ اقدامي صورت نمي گيرد، مگرآن که ارتباط آن با تحول بنيادين تعريف شده باشد.

اميد است فرهنگيان عزيز در سراسر کشور با دلگرمي، همراهي و همکاري با وزارت آموزش و پرورش قدم‌هاي بلندتري در مسير مولفه هاي تحول بنيادين اعم از اصلاح دوره‌هاي تحصيلي، کتب درسي، روش‌هاي تدريس، تحول در نوع نگاه به دانش‌آموز با محوريت «تهذيب، تحصيل، ورزش» و در نهايت پرورش نيروي انساني که مهم‌ترين ويژگي آن خلاقيت، ابتکار و نوآوري است، بردارند و برون‌داد اين تلاش دسته‌جمعي دانش‌آموزي شود که براي زندگي و جامعه خود مفيد فايده باشد، دانش‌آموزي تربيت شود با ويژ گي هايي نظير : ايثارگري، ايمان،استقلال که بتواند مقتضيات جامعه خود را به سهولت درک نموده و در مسير تعالي آن قدم بردارد.

وي در پايان افزود : به همين اندازه بسنده مي‌کنم و اميدوارم خداوند سبحان سال جديد را براي همه فرهنگيان عزيز در سراسر کشور منشأ خدمات ، همت و کار مضاعف و نتيجه خدمت صادقانه‌ي آنان را آرامش و اطمينان در خانواده‌ها قرار دهد. اين مهم حاصل نمي آيد مگر آنکه به ارتباط نزديک اوليا با مدرسه و مدرسه با خانواده که از ارکان مهم نظام تعليم و تربيت است عنايت ويژه اي مبذول شود. /122

انتهای پیام/

کد خبر 1389063134